مشارکت در ساخت شهر مشهد

مشارکت در ساخت شهر مشهد

مشارکت در ساخت شهر مشهد به معنی شریک شدن در ساخت و ساز ملک می باشد که به طور معمول در املاک قدیمی و املاک کلنگی شاهد آن هستیم. زمین این دسته از املاک معمولا متراژ بالایی داشته و برای ساخت آپارتمان هایی چند طبقه و دارای تعداد واحد بالا مناسب می باشند.

از طرفی مالک ملک کلنگی به تنهایی قادر به سرمایه گذاری برای ساخت این تعداد واحد و فراهم کردن هزینه های مربوطه نمی باشد. لذا در این مواقع مالکان املاک کلنگی با افرادی تحت عنوان سرمایه گذار و سازنده وارد مشارکت شده و به این ترتیب اقدام به ساخت می کنند.

در مجموع می توان این گونه بیان کرد که در قرارداد، مشارکت ساخت ملک از یکی و سرمایه از یکی دیگر است. و بر اساس توافقات انجام شده تقسیمات نهایی صورت می گیرد. اما هر دو نفر در ساختمان ساخته شده شریک می باشند.

بیشتر بخوانید: مشاوره ضوابط ساخت و ساز

مشارکت در ساخت شهر مشهد

چه افرادی به سراغ مشارکت در ساخت شهر مشهد می‌روند؟

اکثرا، مالکانی که سرمایه کافی برای کوبیدن کلنگی و ساخت یک آپارتمان نوساز در همان مکان را ندارند یا اطلاعات کافی ندارند و یا قادر به دریافت وام بانکی نیستند، به سراغ مشارکت در ساخت شهر مشهد می‌روند.

یکی دیگر از دلایلی که مالکان، مشارکت در ساخت را گزینه مناسبی برای تحقق هدفشان می‌دانند، این است که تخصص کافی در زمینه ساخت و ساز را ندارند و از همین رو ترجیح می‌دهند تا با مشارکت با فردی کار بلد، کار ساخت و ساز آپارتمان جدید را به او بسپارند.

هزینه کمیسیون مشارکت در ساخت شهر مشهد

بی‌تردید، یکی از هزینه‌هایی که به چشم خواهد آمد، هزینه کمیسیونی است که باید به دفاتر مشاوران املاک جهت تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت شهر مشهد پرداخته شود، است.

تا چند سال قبل، نرخ‌نامه قانونی و مصوبی در این زمینه از سوی مراجع ذی‌صلاح و یا اتحادیه املاک اعلام نشده بود و متاسفانه یا خوشبختانه، بر مبنای عرف و عادت، هزینه‌هایی بابت کمیسیون مشارکت در ساخت دریافت می‌شد که عموما چشمگیر بود؛ ولی امروزه با توجه به تصویب نرخ‌نامه مصوب مورخ ۹۹.۰۷.۰۵ بدین‌صورت محاسبه خواهد شد: از هر یک از طرفین (سازنده و مالک) دو دهم ارزش قرارداد و آورده طرفین به عنوان کمیسیون مشارکت در ساخت اخذ می‌گردد.

حالا این به چه معناست ؟

همانطور که می‌دانید آورده عبارت است از وجه نقد، سرمایه و یا عمل. پس با توجه به این تعریف، آورده مالکین همان قیمت زمین‌شان است که دو دهم آن محاسبه خواهد شد ولی بحث درباره آورده سازنده کمی متفاوت خواهد بود.

بخشی از آورده سازنده، وجه نقد است (از جمله هزینه ساخت، مصالح مصرفی، فیش‌های پرداختی به شهرداری بابت جواز ساخت و …) ، بخشی دیگر هزینه اخذ برخی تائیدیه‌ها و پس از آن هم دانش، تخصص و مهارتی است که بابت ساخت مورداستفاده قرار می‌گیرد و در این رابطه کمی جای بحث است؛ ولی چنانچه در این خصوص توافقی حاصل نشود، می‌توان از یک کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین میزان آورده سازنده، کمک گرفت تا میزان آورده سازنده را مشخص نماید.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت شهر مشهد

نکات مهم در قرارداد مشارکت در ساخت شهر مشهد

  1. یک نکته مهم که باید به آن توجه داشت انتخاب فرد سازنده است. گاهی برخی سازنده‌ها به دلیل اینکه باید برای ساخت هزینه کنند، از مصالح ضعیف استفاده می‌کنند و با به کارگیری روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها کیفیت نهایی ساخت را بسیار کاهش می‌دهند
  2. اساس مشارکت در ساخت شهر مشهد باید بر تجربه، توانایی مالی وفنی، وفاداری و پیمان داری، دانش و تخصص باشد.
  3. برای پروژه‌های مشارکتی حتماً ارزش ملک و ارزش نهایی پروژه در ابتدا محاسبه می‌شود. از فرمول‌های ویژه برای سود و ارزش ملک در این راه استفاده کنید.
  4. قبل از اینکه پروژه مشارکتی در ساخت و ساز آغاز شود، شرکت سازنده یا شرکت پیمانکار یک وجه بلاعوض را به مالک زمین پرداخت می‌کند تا بتواند در طول انجام پروژه، محل اسکان برای خود و خانواده اش فراهم کند.
  5. بهتر است هنگام قرارداد مشارکت در ساخت شهر مشهد، فردی به نام داور یا حاکم در قرارداد مشخص شود که نقش قضاوت کننده را بر عهده دارد.
  6. انتخاب یک ناظر دلسوز و مجرب جهت نظارت بر کیفیت اجرایی شریک سازنده نباید فراموش شود.
  7. در قراردادهای مشارکتی برای پروژه‌های ساخت و ساز حتماً مسئولیت‌ها و وظایف هر دو طرف قرارداد باید به دقت تعیین و ذکر شود. تا در آینده طرفین به مشکل برنخورند.
  8. شرکت‌های پیمانکاری حقوقی لازم است تمام مراحل عقد قرارداد را همراه با امضای رسمی و مهر شرکت با اعتبار لازم انجام دهند.
  9. نکته مهم دیگر، اگر هر یک از طرفین قرارداد به مسئولیت‌ها و وظایف خود پایبند نباشند یا عمل نکنند، حق فسخ قرارداد مشارکت در ساخت برای آن‌ها امکان‌پذیر است.
  10. سعی کنید در قراردادهای مشارکتی به جای سفته از چک معتبر بانکی استفاده کنید. به این ترتیب امکان پیگیری برای مشکلات آینده بهتر برای شما فراهم خواهد بود. زیرا بر خلاف باور عامه، چک نسبت به سفته ابزار قدرتمند تری برای وصول مطالبات است.
  11. اجازه اخذ وام به هر عنوان به شریک سازنده داده نشود.
  12. شرکت پیمانکار یا سازنده پروژه موظف است در بازه‌‌های زمانی یک ماه یا دو ماهه در قالب صورت جلسه یا گزارش رسمی، مراحل تکمیل کار را به اطلاع مالک زمین برساند.
  13. اگر در حین انجام پروژه، مالک زمین یا ساختمان فوت کند، ورثه او باید مراحل ادامه پروژه را بر عهده بگیرند.
  14. اگر زمان قرارداد مشارکت در ساخت شهر مشهد به پایان برسد، اما پروژه ساخت و ساز خاتمه نیافته باشد، حق فسخ قرارداد یا ضرر برای هر دو طرف وجود نخواهد داشت، مگر اینکه در قرارداد شرایطی را در این باره ذکر کرده باشند.
  15. مبنای تعیین قدرالسهم برای طرفین براساس قیمت عرصه و میزان هزینه ساخت و… می باشد.
  16. هزینه های جانبی اعم از عوارض تراکم اضافی ، مالیات ، هزینه بیمه، هزینه های انشعاب آب ، برق، گاز و… مشخصاً و صراحتاً توافق شود.
  17. تعیین و دریافت ضمانت برای اجرای پروژه در قراردادهای مشارکتی الزامی است.
  18. اگر سازندگان در قرارداد مشارکت در ساخت شهر مشهد متعدد هستند، وجود قرارداد مستقل بین سازندگان که حقوق و تکالیف بین خودشان را مشخص میکند ضروری است.