کارشناسی و قیمت گذاری املاک

کارشناسی و قیمت گذاری املاک

کارشناسی و قیمت گذاری املاک از موضوعات مهمی است که بسیاری از افراد در هنگام خریداری یا فروش ملک برای بررسی شرایط معامله به آن نیاز پیدا می‌کنند. کارشناسی املاک در تمامی مناطق دارای اصول مشخصی است. اما در برخی از مناطق باید به ویژگی‌های خاصی توجه شود.
به‌عنوان مثال املاک در مشهد با توجه به موقعیت زواری یا گردشگری قیمت‌گذاری می‌شوند و ملکی که در منطقه گردشگری یا اطراف حرم مطهر قرار گرفته از قیمت بالاتری برخوردار است.

اهمیت کارشناسی و قیمت گذاری املاک

معاملات املاک از اهمیت زیادی برخوردارند؛ زیرا در سالیان اخیر، قیمت ملک‌های تجاری و مسکونی به شدت رشد داشته است. از همین‌رو اگر در خرید ملک اشتباهی صورت پذیرد به‌لحاظ مالی یا حقوقی مشکلات زیادی را برای خریدار یا فروشنده ایجاد خواهد کرد.

جایگاه کارشناسی و قیمت گذاری املاک برای فروشندگان

تورم شدید در بازار مسکن و تغییر نرخ‌های معاملات موجب می‌شود تا فروشندگان املاک مسکونی، تجاری یا اداری در زمان معامله اطمینان کافی به قیمت اعلام شده نداشته باشند. کارشناسان املاک در مشهد با توجه به موقعیت مکانی، قیمت منطقه‌ای، عمر بنا، کیفیت مصالح ساختمانی و تزیینات، وضعیت سند و… به قیمت‌گذاری ملک می‌پردازند. کارشناسی املاک موجب می‌شود تا فروشنده با اطمینان‌خاطر ملکش را واگذار کرده و دغدغه‌ای در زمینه خُسران در معامله نداشته باشد.

جایگاه کارشناسی و قیمت گذاری املاک برای خریداران

تنوع در املاک و موقعیت‌های مکانی موجب می‌شود تا در بازار شاهد معرفی فایل‌های مختلفی برای آپارتمان‌ها، ساختمان‌های ویلایی، مغازه‌های تجاری، پاساژها، مراکز اداری و… باشیم. در کنار این موضوع کنترل دقیق مدارک و اسناد ملک نیز پیچیده است و بسیاری از افراد، اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

به همین دلیل استفاده از کارشناسی و قیمت‌گذاری املاک به خریداران کمک خواهد کرد تا نگرانی در زمینه تعیین قیمت ملک نداشته باشند. بسیاری از املاک در مشهد علاوه‌بر کمک گرفتن از کارشناسان رسمی املاک برای قیمت‌گذاری، از مشاوران حقوقی نیز استفاده می‌کنند تا با کنترل اسناد و مدارک طرفین، در فرایند معامله اختلالی ایجاد نشود.

عوامل موثر بر روی کارشناسی و قیمت گذاری املاک

بسیاری از کارشناسان املاک بر اساس تجربه‌ای که در سالیان متمادی به‌دست آورده‌اند به کارشناسی و قیمت گذاری املاک می‌پردازند.

عوامل موثر بر روی کارشناسی و قیمت گذاری املاک

البته آشنایی با عوامل موثر بر روی قیمت املاک در مشهد یا سایر شهرها به خریداران کمک خواهد کرد تا بتوانند ارزیابی بهتری از نظرات کارشناسان داشته باشند. برخی از عوامل موثر بر روی کارشناسی و قیمت گذاری املاک عبارت‌اند از:

موقعیت ملک

از عوامل مهم بر روی قیمت املاک که کارشناسان به آن توجه دارند، موقعیت ملک است. املاک در مشهد براساس مناطق مختلفی قیمت‌گذاری می‌شوند. به‌عنوان مثال مناطق مرکزی شهر مانند احمدآباد و کوهسنگی علی‌رغم ترافیک و ازدحام جمعیت، طرفداران مختص خود را دارند.
این در حالی است که محدوده بلوار وکیل‌آباد نیز با توجه به اینکه قشر جوان به خرید ملک در آن منطقه تمایل بیشتری دارند و در سالیان اخیر، ساختمان‌سازی زیادی در آن صورت پذیرفته است، در کارشناسی و قیمت گذاری املاک نرخ بالاتری دارد یا در منطقه قاسم‌آباد و الهیه (شهرک غرب) علاوه‌بر نوسازی ساختمان‌ها، قیمت‌های مناسب‌تر از محدوده وکیل‌آباد هست.

 اهمیت عمر بنا و متریال ساخت ملک در کارشناسی و قیمت گذاری املاک

اگر چه موقعیت مکانی ملک بر روی قیمت تاثیر زیادی دارد، اما در کنار آن سن ساخت بنا نیز مهم است. هر چه ساختمانی نوسازتر باشد در کارشناسی و قیمت گذاری املاک، ارزش بیشتری خواهد داشت. به‌طور معمول برای تعیین قیمت املاک نوساز، هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان به‌علاوه هزینه زمین و سود سازنده در نظر گرفته می‌شود. قیمت در املاک قدیمی‌تر با محاسبه هزینه استهلاک ساختمان در طول سالیانی که استفاده شده‌اند به‌دست می‌آید.

البته در کنار عمر ساختمان باید به کیفیت متریال نیز توجه داشت. در ساختمانی که از متریال بهتری در مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری استفاده شده باشد در کارشناسی قیمت بیشتری خواهد داشت.

نقش زیربنا و نقشه برای قیمت املاک در مشهد

در قیمت گذاری املاک در مشهد، زیربنا از اهمیت زیادی برخوردار است. در یک منطقه مشخص با عمر ساخت یکسان و متریال مشابه، ساختمان‌هایی با زیربنای کمتر، قیمت بالاتری دارند. زیرا کارشناسان در قیمت‌گذاری املاک به قدرت خرید مردم و توان پرداخت پول آن‌ها نیز توجه می‌کنند.

نقش زیربنا و نقشه برای قیمت املاک در مشهد


علاوه‌بر زیربنا، نقشه ساختمان نیز بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد. هر چه ساختمانی دارای فضای پرت کمتری باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت، زیرا مشتریان بیشتری ساختمان را پسندیده و خواهان ملک می‌شوند.

داشتن فضای تجاری در ملک

برای کارشناسی و قیمت گذاری املاک در مشهد، داشتن موقعیت تجاری اهمیت زیادی دارد. به‌خصوص در املاک ویلایی که یک یا چندین مغازه دارند، کارشناسان قیمت متراژ تجاری ساختمان را مجزا از سایر قسمت‌ها محاسبه می‌کنند. در مورد املاک تجاری، موقعیت قرارگیری در حاشیه خیابان‌های اصلی یا پاساژهای پر تردد بر روی قیمت اعلامی کارشناسان اثر می‌گذارد.

 توجه به مشاعات در کارشناسی و قیمت گذاری املاک

هر چه ملکی دارای مشاعات بیشتری باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. اگر قصد خرید آپارتمانی را دارید در کنار متراژ آپارتمان به مشاعات و مساحت عرصه کل ساختمان (مقدار زمین) نیز توجه کنید، زیرا در چند سال آینده که آپارتمان فرسوده شود، میزان سهم زمینی که از آپارتمان دارید برای شما ارزش ایجاد خواهد کرد.

 وضعیت سند و پایانکار بر روی قیمت املاک در مشهد

ساختمان‌هایی که به‌صورت قانونی ساخته می‌شوند و بعد از پایان مراحل ساخت، نظام مهندسی ساختمان کیفیت آن‌ها را مورد تایید قرار داده و از شهرداری پایانکار ساختمانی دریافت می‌کنند، دارای قیمت بالاتری نسبت به ساختمان‌هایی هستند که استانداردها را رعایت نکرده‌اند. علاوه‌بر پایانکار ساختمانی و داشتن کد نوسازی معتبر باید ملک دارای سند رسمی از اداره ثبت و اسناد باشد.
حتما در کارشناسی و قیمت گذاری املاک باید اسناد با دقت زیادی مورد بررسی قرار گیرند تا اعتبار آنان به تایید کارشناسان یا مشاوران حقوقی قرار گیرد.

سخن پایانی

 کارشناسی و قیمت گذاری املاک از موضوعات مهم در معاملات مسکن است که خریداران و فروشندگان باید به آن توجه کافی داشته باشند. تنوع املاک در مشهد موجب می‌شود تا شاهد قیمت‌های مختلفی باشیم. به همین دلیل کارشناسان باتجربه با در نظر گرفتن عوامل گوناگون به تعیین قیمت ملک می‌پردازند. جهت دریافت خدمات مشاوره املاک در مشهد با ما تماس بگیرید.