کارگزاری انحصاری خرید و فروش املاک

کارگزاری انحصاری خرید و فروش املاک

خرید و فروش خانه یک تصمیم بزرگ در زندگی شما است و دریافت مشاوره درست از افراد مناسب باعث میشود شما از نظر مالی با مشکلی رو به رو نشوید.کارگزاری انحصاری خرید و فروش املاک میتواند به شما در این زمینه کمک کنند.

کارگزاری املاک چیست؟

در جواب به این سوال لازم است به تعریف کارگزار بپردازیم. شخص کارگزار در قراردادهای کارگزاری، شخص حقیقی «فرد انسانی» یا شخص حقوقی مانند انواع شرکت‌های کارگزاری است که در فعالیت‌های کاری، تجاری، اقتصادی، بازرگانی یا هر حوزه دیگر، نقش واسطه یا به نوعی نقش دلال را ایفا می‌کند. کارگزار به نوعی میان فروشنده و خریدار یا برعکس ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط در منظور انجام یک معامله دو طرفه است.

کارگزار در هر حیطه‌ای که مشغول به کار باشد، باید از دانش، اطلاعات و تجربیات زیادی در آن حوزه برخوردار باشد. در حقیقت این اطلاعات و تجربیات است که موجب می‌شود شخصی به عنوان کارگزار در یک حرفه مشغول به کار شود. کارگزار با مشاوره‌ها و اقداماتی که انجام می‌هد، نقش تعیین کننده‌ای در معاملات و حتی رونق و توسعه کسب و کارهای مختلف دارد. برای مثال، کارگزاری فروش املاک ، شخص یا شرکتی است که در زمینه فروش املاک اطلاعات جامع و کامل دارد. کارگزار از دوره‌های رکود یا رونق بازار مطلع است و می‌داند که بهترین زمان برای فروش یا خرید ملک چه زمانی است و بدون شک این اطلاعات را با توجه به خواسته کارفرما ارائه می‌دهد.

زمانی که کارفرما خواهان فروش ملک به قیمت مناسب است، کارگزار می‌تواند مشتریانی برای او پیدا کند که ملک را با قیمت مناسبی تهیه کنند. از طرف دیگر اگر کارفرما تمایل داشته باشد که با شرایط مناسب‌تری ملکی را بخرد، کارگزار شرایطی را در نظر می‌گیرد که کمترین قیمت برای خرید ملک پرداخت شود. مساله مهم این است که کارگزار همسو با اهداف مورد نظر کارفرما از تجربیات و اطلاعات خود استفاده می‌کند تا بهترین نتیجه کسب شود.

کارگزاری انحصاری خرید و فروش املاک

مشاور املاک با کارگزار املاک چه تفاوتی دارد؟

یک کارگزار موفق دوره‌های مرتبط با حرفه‌ خود را گذرانده است در نتیجه دانش و اطلاعات بیشتری در حوزه خرید و فروش املاک دارد. معمولا یک کارگزار املاک با چندین مشاور ملکی برای تاسیس و مدیریت بنگاه خود مشورت و همکاری می‌کند. البته زمینه برای تاسیس املاک و مدیریت مستقل آن نیز وجود دارد. در یک تقسیم‌بندی کلی کارگزاران املاک به 4 گروه تقسیم می‌شوند که به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

1.مشاوران فروش: نمایندگانی که به صاحبان ملک یا زمینی که قصد فروش یا اجاره دارند اطلاعات لازم را ارائه می‌کنند مشاوران فروش می‌گویند. این دسته از افراد در مجموعه مدارک خود تعدادی ملک یا زمین برای فروش و یا اجاره دارند. همچنین مسئولیت دیگر آن‌ها کمک به خرید مناسب ملک یا زمین به افراد مختلف است.

2.مشاوران خرید: این دسته از افراد متخصص در حوزه ارائه اطلاعات درباره تاثیر ویژگی‌های ملک روی قیمت آن دارد. در واقع مشاوران خرید جزئیات زمین یا ملکی که مورد نظر مشتریان است را به آن‌ها ارائه می‌دهد. از آنجایی که مشاوران خرید انحصاری، تنها بر منافع خریدار خانه تمرکز می کند، می تواند تخصص و راهنمایی ارزشمندی را در طول فرآیند خرید خانه ارائه دهد. آنها می توانند به شما کمک کنند تا ملک مناسب را پیدا کنید، بهترین قیمت و شرایط را به توافق برسانید و اطمینان حاصل کنید که منافع شما در طول معامله کاملا محفوظ میماند.

کارگزاری انحصاری خرید و فروش املاک

3.مشاوران دو طرفه: زمانی که مشاور موردنظر به هر دو طرف خریدار و فروشنده در یک معامله مشاوره می‌‌دهد مشاوره دو طرفه می‌گویند. یکی از مشکلات احتمالی مشاوران دو طرفه در معاملات ملکی این است که مشاوران دو طرفه نمی تواند وفاداری 100 درصدی به خریدار خانه را تضمین کند. از آنجایی که مشاوران دو طرفه هم خریدار و هم فروشنده را باید راضی نگه دارد، نمی تواند به طور مساوی از منافع فروشنده و خریدار حمایت کنند.

4.کارگزاران معاملات: کارگزاران معاملات در واقع نماینده خریدار یا فروشنده نبوده اما به هر دو طرف یعنی خریدار و فروشنده کمک می‌کنند. این دسته از افراد مسئولیت بررسی صحت اسناد قانونی املاک و تنظیم آن را دارند تا منجر به یک معامله منصفانه با سود کلان برای خریدان شود. در واقع کارگزاران املاک نقش بسیار مهمی در بررسی قانونی توافق‌نامه موجود در معاملات ملکی دارند برای اینکه خریدار و فروشنده متضرر نشود.