نکات کلیدی قرارداد مشارکت در ساخت

نکات کلیدی قرارداد مشارکت در ساخت

منظور از قرارداد مشارکت در ساخت، قراردادی است که در آن دو طرف یکی به عنوان سازنده و دیگری به عنوان مالک ملک (مالک کل یا جزء ملک) توافق می کنند که طی مدت زمان معین و با شرایط مشخصی نسبت به نوسازی ملکی اقدام و درصد مشخصی از ملک جدید الاحداث بعنوان سهم هر طرف معین می شود. در ادامه این مطلب از املاک عاقبتی چند نکته کلیدی قراردادهای مشارکت در ساخت را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت شهر مشهد

نکات کلیدی قرارداد مشارکت در ساخت

1.احراز هویت طرفین: بسیار نکته مهمی است که از صحت هویت شخصی که معامله می کنید مطلع باشید چرا که گاهی ممکن است افراد با جعل عنوان و نیز جعل امضای افراد مبادرت به انعقاد قراردادی نمایند.

بنابراین حتما در زمان عقد قرارداد مدارک هویتی طرف مقابل را مطالبه و مشخصات را با مشخصات مندرج در قرارداد تطبیق داده و یک نسخه برابر با اصل آن را ضمیمه قرارداد نمایید.

بهتر است مشخصات هویتی بطور کامل ذکر و حتما شامل کد ملی باشد. با استعلام کد ملی افراد از طریق دفاتر اسناد رسمی می توانید از ممنوع المعامله نبودن و یا مسدود نبودن کد ملی آن ها توسط قوه قضاییه به دلیل وجود بدهی و یا سوابق کیفری، مطلع شوید.

2.احراز مالکیت: شخصی که بعنوان مالک اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت می نماید حتما باید مدارک قانونی لازم (اعم از سند، صورت مجلس تفکیکی و گواهی پایان کار) را ارائه و نسخه ای از آن را ضمیمه قرارداد کنید. لازم است که مشخصات ملک موضوع قرارداد بطور دقیق و با ذکر جزئیات در قرارداد قید و با سند مالکیت تطبیق داده شود. همچنین از طریق دفاتر اسناد رسمی درخصوص بازداشت نبودن ملک و یا در رهن نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

نکات کلیدی قرارداد مشارکت در ساخت

3.میزان قدرالسهم هریک از طرفین: تعیین میزان سهم هریک از طرفین از بنایی که قرار است در آینده ساخته شود، مسئله بسیار مهمی است که می بایست دقت و امعان نظر کافی درمورد آن به عمل آید تا مانع بروز اختلافات احتمالی در آینده شود.

این مساله بصورت کاملا توافقی و معمولا متناسب با آورده افراد (بصورت زمین یا نقدی) مشخص می شود. برای مشخص کردن واحدهای هر یک از طرفین صورتجلسه ای تحت عنوان تقسیم نامه تنظیم می شود که می تواند همراه یا بعد از انعقاد قرارداد باشد و یا حتی در ذیل قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم گردد.

4.حدود اختیارات و تعهدات طرفین: مساله مهم دیگری که باید بطور شفاف در قرارداد بیان شود حدود اختیارات و تعیین دقیق مسئولیت ها و وظایف هریک از طرفین میباشد. غالبا تعهد مالک شامل تخلیه و تحویل ملک در زمان مقرر و مورد توافق و پرداخت برخی هزینه ها و همچنین تضمینات لازم است که در قالب پرداخت چک یا سفته صورت می پذیرد. و تعهدات سازنده نیز شامل اخذ جواز تخریب و نوسازی و انجام کامل پروژه مطابق با جزئیات قرارداد تا اخذ پایان کار است که مرحله به مرحله در طول کار انجام می شود.

5.پیش بینی مبلغ بلاعوض در قراردادهای مشارکت در ساخت: منظور از مبلغ بلاعوض، مبلغی است که یکی از طرفین به نسبت مابه التفاوت آورده خود به دیگری پرداخت می کند تا میزان آورده هر دو طرف برابر و سهم آنها از ساختمان جدید نیز بصورت مساوی تعیین شود.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت در منطقه یک مشهد

ادامه نکات کلیدی قرارداد مشارکت در ساخت را میتوانید در کلیپ زیر مشاهده فرمایید.